Sunday, October 5, 2008

Pasca Ramadhan

Alhamdulillah, syukur saya panjatkan doa pada Allah swt kerana memberi saya peluang untuk mengecap nikmat Ramadhan dan seterusnya menikmati bulan kemenangan umat Islam, bulan Syawal. Tahniah pada semua muslimin muslimat, sahabat handai di Auckland terutamanya dan di seluruh dunia di mana jua anda berada jika sasaran dan objektif amal ibadat yang ingin dicapai semasa bulan Ramadhan, tercapai.

Teringat kata-kata seorang alim dari Arab Saudi yang hadir ke Mount Street Prayer Room, di mana tempat saya menunaikan ibadah terawih setiap malam, Sheikh Khalid, tentang bulan Ramadhan bahawa beruntunglah seorang muslim jika Ramadhan ini berjaya mendekatkan dirinya pada Allah SWT dan syurga-Nya dan rugilah seorang muslim itu jika Ramadhan ini tidak datang padanya sebarang keuntungan pun. Saya pohon pada Allah SWT agar diletakkan diri ini dalam golongan yang pertama tadi.


Banyak juga karenah umat manusia semasa bulan Ramadhan diperhatikan dan semuanya saya jadikan iktibar buat diri sendiri dan pengajaran. Ucapan tahniah dan terima kasih juga pada Sheikh Rafat, penasihat pelajar muslim di AUT University dan juga rakan-rakan muslim yang membantu beliau dalam menghidupkan bulan Ramadhan bagi kami terutamanya pelajar muslim yang menetap di Auckland City. Hanya Allah SWT yang mampu membalas jasa anda.

Sheikh Rafat akan memberikan sedikit tazkirah apabila selesai 4 rakaat pertama solat terawikh dan kemudian akan disambung dengan 4 rakaat terakhir disertakan dengan solat sunat witr. Antara sessi tazkirahnya yang menarik ialah apabila beliau menjemput seorang warga New Zealand, Brother John (kalau tak silap..) yang memeluk Islam hampir 20 tahun yang lalu untuk menceritakan kisah bagaimana beliau tertarik untuk memeluk Islam.

Sebabnya mudah sahaja. Layanan baik yang diterimanya semasa beliau merantau ke Pakistan hampir 20 tahun yang lalu yang menyebabkan beliau tertarik untuk memeluk Islam. Sepanjang tazkirah itu, secara jujurnya hati ini hanya memuji Allah yang satu.

Subhanallah..subhanallah..subhanallah....

Betapa mudah hidayah itu diberi. Jika hendak diberi, pada siapa pun Dia mampu. Dengan apa cara sahaja sekalipun. Brother John juga ada menceritakan bagaimana pada mulanya sebelum dia berangkat ke Pakistan bahawa dia tidak akan sesekali melakukan apa yang dikatakannya sebagai " meletakkan dahi di atas tanah, 5 kali sehari" iaitu solat 5 waktu atau bahasa mudahnya, memeluk Islam. Bukti bahawa hidayah itu sesungguhnya milik Allah SWT.

Dia juga menceritakan bagaimana seronoknya menunaikan ibadah haji di Tanah Suci. Betapa indahnya bacaan ayat-ayat suci Al-Quran yang dibaca oleh Imam Masjidil Haram. Betapa dia berasa tidak seronok dengan imej buruk yang ditonjolkan oleh media terhadap dunia Islam.

Dan nasihat yang paling saya ingat dari beliau ialah betapa pentingnya untuk setiap umat Islam itu memulihkan kembali imej Islam yang dipandang buruk oleh hampir keseluruhan penduduk dunia sekarang.

Sedangkan seorang yang lahirnya bukanlah seorang muslim mampu sedar untuk mencari jalan yang lurus menuju Tuhan yang maha mencipta, bagaimana pula kita?

Apakah tujuan hidup anda sebagai seorang muslim?




1 comment:

Imran Razali said...

Ada satu point penting nta lupa nak sebut- orang Pakistan tu nak bagi bini, bagi rumah dan mcm2 lagi kat brother tu..

Ana pun nak kot kalau orang bagi camtu... haha :p